mandag den 25. juni 2012

Op af skole-stolen

Sidste gang snakkede jeg om meningsfyldte aktiviteter, og om hvordan man I det små, og inden for rammerne af fælles mål, godt kan arbejde med at gøre arbejdet mere meningsfyldt for ungerne. I en anden boldgade, hvor man måske ikke så meget gør stoffet mere meningsfyldt for dem, vil jeg her snakke om at gå udenfor og bruge kroppen til at arbejde.


Det er veldokumenteret at man lærer bedre hvis man bevæger sig samtidig, og det er også en af tankerne bag f.eks. Cooperative Learning, at man mindst en gang i mellem skal op og gå for at kunne huske hvad man har lært. Det er en fejl kun at tænke at det er hjernen der husker ting. Kroppen husker også, hvilket er helt tydeligt når man f.eks tænker på sin egen reaktion når man rører noget varmt e.l. Så reagerer kroppen helt ad sig selv, uden at man når at tænke noget som helst.

Således er det også med det faglige i skolen, som denne artikel bl.a. handler om www.folkeskolen.dk/44369/kroppen-husker-matematikken. Når man laver matematik med kroppen, så sidder det bedre fast bagefter. Basta. Andre steder er det dokumenteret at eleverne klarer sig bedre i de boglige områder, hvis de har haft mere idræt (navnligt drenge åbenbart www.b.dk/nationalt/skemalagt-idraet-giver-klogere-drenge), eller (endnu bedre) hvis læringen er foregået i en forståelse af at kroppen og hjernen hænger sammen, og helst skal behandles således (www.folkeskolen.dk/39912/mere-krop-i-skolen)

Jeg vil her give et par eksempler på måder jeg har arbejdet med dette:

Matematik

Tre-cifrede tal

Her på disse billeder er børnene i gang med at lave trecifrede tal.  


Der er tegnet tre cirkler, 1'ere, 10'ere og 100'ere, og så nævnes på skift et tal (kan f.eks. være at eleverne på forhånd har lavet sedler med tallene, som er lagt i en kasse), og eleverne fordeler sig ud i cirklerne, så det passer med tallet.


På den måde er vi både aktive, kommer udenfor, får gang i blodcirkulationen osv, samtidig med at det at lære om tre-cifrede tal bliver lært med kroppen, så eleverne får flere billeder på når de senere skal arbejde med emnet f.eks. i matematikbogen.


Plus og minus 


I et forløb med fokus på addition og subtraktion, lavede jeg engang klassen om til en købmandsbutik. Eleverne havde hjemmefra taget diverse tom emballage med, og der var kommet rigeligt skal jeg hilse og sige. Det var i øvrigt en stor fordel, for så kunne vi bruge det i en masse andre sammenhænge, bl.a til at regne kalorier i et tværfagligt for med natur-teknik og matematik. 

Der er forskellige måder at håndtere sådan en købmandsbutik på. Jeg gav eleverne opgaver med plus og minus undervejs, som de skulle løse med eksempler fra butikken, men en måske bedre måde ville være at lade dem regne omsætning, overskud osv. Det var i hvert fald sjovt, og gav en aktiv og meget motiverende ramme at lære i. Det gav også muligheden for at komme rundt og hjælpe med det matematikfaglige, når elever f.eks. skal regne ud hvad de skal give tilbage, når nogle har købt noget. 

Spil og leg

At lægge sammen kan også øves ved at spille matematik-bowling. Her er regler og instruktion til det: Matematik Bowling, og det bringer os videre til emnet spil og leg. Diverse lege kan nemlig være gode til at træne forskellige ting, og jeg har især én leg, frugtsalat, som jeg har brugt i mange sammenhænge. Den går ud på at man sidder i en rundkreds, med en stol mindre en antallet af deltagere, og i sin oprindelige udgave får alle navnet på en frugt, sådan at nogle f.eks. er bananer, nogle er æbler og nogle er pærer. Så siger en (f.eks. læreren) "pærer", og så skal alle pærerne bytte plads. Da der er en stol for lidt, vil én person mangle en plads, og denne siger den næste frugt, osv. Men hvis man f.eks. erstatter frugterne med tillægsord, navneord og udsagnsord, og så beder den i midten om at sige et ord der tilhører en af de tre ordklasser, så har man lige pludselig en sjov leg, med masser af energi i, hvor man samtidig får øvet sig på ordklasser. Man kan også sige et regnestykke, og så er alle enten lige eller ulige tal, og så skal man finde en ny plads, hvis resultatet af regnestykket passer til det man er. Og således kan man blive ved med at finde på indhold til legen. Og den er ikke kun god til de små. Jeg har leget den med 9. klasser også, og de var helt flade af grin, og efterspurgte den igen senere.

Op af skole-stolen og lav opgaver

En af mine kollegaer har lavet dette ark med opgaver der kræver at man bevæger sig rundt på skolen. De er lavet til Hedehusene Skole, men skulle nemt kunne oversættes til jeres skole: Matematik på gåben.  Det er ligeledes helt oplagt at tælle skridt på gangene, måle cirkler på fodboldbanen, finde svære ord på skolens skilte og finde ud af hvad de betyder, gå ned i byen og interviewe folk osv osv. 

I en lidt anden boldgade, hvor man måske ikke får rørt sig så meget, men hvor man stadig arbejder med det faglige, på en anderledes og sjov måde, er kort- og terningsspil. Her er nogle spilleregler til fire forskellige spil: 31500Meyer og Tænkeboks

Til sidst vil jeg lige vise ham her, Dale Le Fevre, som tilbyder en masse spil og lege, som alle er samarbejdspræget, og som alle involverer bevægelse. Tjek hans site inewgames.com, tilmeld nyhedsbrevet, og få fluks gode ideer til lege, bl.a. en leg der arbejder med biord, og som ser virkelig sjov ud.





Rigtig god fornøjelse
 med at få sved på panden i undervisningen.

 Det betaler sig



Kontakt mig hvis du eller dit team har brug for ideer til at få mere bevægelse i undervisningen. Da jeg er jobsøgende stiller jeg gerne op uden beregning, så vi kan hjælpes ad med at gøre det hele endnu bedre


2 kommentarer:

  1. Super blogindlæg Peter! Og fantastisk idé at du tilbyder dig gratis, det kan da kun være en gave for enhver folkeskole, og oplagt at få dig ud til skoler i den sidste uge af ferien hvor de fleste møder ind til fælles forberedelse. Skal nok sprede det glade budskab:)
    Men lige om de links til spilleregler og matematik på gåben, de virker ikke for mig, er det det der dropbox jeg skal have installeret?

    SvarSlet
  2. Jeg har opdateret linksene. De skulle virke nu. Meld lige tilbage, da jeg ikke kan tjekke det selv

    SvarSlet