tirsdag den 19. juni 2012

Hvad pokker er meningen?

Jeg har talt meget om manglen på meningsfyldte aktiviteter i skolen, bl.a. i forhold til Daniel Pinks tre betingelser for motivation, "autonomi, mastery and purpose", og dette indlæg vil handle om hvad man så gør ved det.

Det at skabe meningsfuld undervisning kan nemlig være svært i den danske folkeskole, da vi er underlagt nogle i folketinget besluttede rammer, som ikke altid rammer lige ned i det den enkelte skoleelev nødvendigvis oplever som meningsfyldt. Jeg vil kæmpe til jeg stiller træskoene for at vi får ændret det, men indtil da står man jo som lærer i en virkelighed der kræver at man virkelig tænker sig godt om. Og på dette sted, lige nu og her, vil jeg give vise nogle eksempler på hvad man kan gøre, så undervisningen føles mere nærværende for ungerne.

Statistik i 3. klasse

Efter 3. klasse skal eleverne ifølge fælles mål kunne indsamle, ordne og behandle data i arbejdet med statistik og sandsynlighed 1 Hvordan gør man det til en interessant og levende aktivitet for ungerne? Jo, jeg har flere gange gjort det, at jeg har bedt dem om at beslutte sig for at undersøge et eller andet ved deres klassekammerater, f.eks. hvor mange lommepenge de får, hvad deres yndlingsfag er, eller noget helt tredje. Når de så har indsamlet data fra kammeraterne, laver de et søjlediagram på et stykke A3 papir, som de fremlægger til klassen. Hvis man vil gå videre kan man evt. også undersøge naboklassen, og så sammenligne resultaterne der. 


Denne aktivitet har som bonus, at børnene producerer viden der ikke bare er interessant for de fleste, med som oven i købet kan være med til at åbne deres øjne for de forskellige levevilkår der eksisterer i en helt almindelig klasse.

Dansk

Gør som jeg, lav en blog. Ungerne skriver en hel masse i løbet af et skoleliv, men det meste af det har kun én adressat, nemlig læreren, og når det er afleveret og rettet, så ryger det i en mappe og samler støv, eller direkte i skralderen. Mange arbejder med portefølje, og det gode ved det, er at det producerede materiale fortsat har en betydning, men det er stadig i en meget begrænset form, nemlig som en evaluering af om eleven har lært det denne skal. 


Fælles mål for dansk ovenfor er som skræddersyet til at blogge, lige bortset fra, at der mangler et helt almindeligt mål for noget skriftligt, nemlig at det har et bredere målgruppe. At nogen gider at læse det, og at det har betydning for andre end skolens aktører. F.eks. skrives der masser af gode historier i folkeskolen. Mange elever har en helt specifik humor, som er unik for aldersgruppen, men stort set al litteratur er skrevet af voksne, og en blog med elevens eller klassens gode historier kunne være rigtig fedt for andre at læse. Jeg tror også at andre børn vil synes at det er sjovt at læse historier skrevet af børn, og at der kan ligge en stor motivation i at læse noget som ens søskende eller venner har skrevet. Et eksempel på noget sådant kan ses her: skolehistorier.blogspot.dk/, og det er faktisk en god historie, som har noget af det der særlige børnesprog, som jeg mener er  helt unikt, og meget læseværdigt. Jeg kunne i hvert fald godt tænke mig at vide hvad der skete med pigen senere. Meget uhyggeligt

Og en blog er så nem at lave. Så nem så det næsten fremstår sværere at klø sig bagi. Der er flere muligheder, men hvis vi holder os til dette sted (blogger.com), så kræver det blot en google-konto, som det tager maks fem minutter at lave:


Når det er klaret, så er det næste skridt næsten endnu mere simpelt:



Og så er det bare om at komme igang

Som jeg har vist her: skolesnak.blogspot.dk/2012/02/fernisering-srg-selv-for-cocktails-og.html, så kan en blog også bruges til at vise billeder og andre billedkunst projekter frem, så det igen har relevans for andre end blot eleverne og læreren. Og i et fag som samfundsfag, er det helt oplagt at lade eleverne fremføre deres synspunkter i en blog, omhandlende et eller andet emne, sådan som denne blog jo også er et eksempel på.

Musik

Hvad sker der med den musik der skabes i skolens musiklokale. Jo, ofte bliver den derinde. Det er dejligt at høre resultatet af øvelserne til skolens årlige julekoncert, hvis man har sådan en, eller i andre sammenhænge hvor der spilles musik på skolen. Og hvis forældre og andre er inviterede til at høre med, så er vi ved noget der giver rigtig god mening.

Men hvorfor vente til det? Med myspace er det nemt at lægge musik ud på nettet, som jeg og en anden lærer gjorde sidste år i forbindelse med en fordybelsesuge i musiklokalet. Resultatet kan høres her, og jeg skal love for at koncentrationen røg helt op i loftet, når der blev indspillet. Jeg brugte blot min telefons optage program, og overførte filerne til min myspace konto. Det var meget nemt. Og resultatet kan høres her: dk.myspace.com/576332831

I et længere musik forløb kan det  f.eks. også bruges til at følge udviklingen af en sang, og til at eleverne hører at de bliver bedre. Man kan selvfølgelig også vælge at vente med at lægge det ud, til man synes kvaliteten er helt i top. Men pointen her er at eleverne oplever det som mere meningsfyldt, når de producerer noget der slippes ud i det offentlige rum.  Og igen, det er ikke svært at komme igang:





Jeg håber at disse helt konkrete ideer kan bruges til at gøre undervisningen mere meningsfyldt, og hvis du/I har brug for flere, evt. i forbindelse med planlægningen af næste skoleår, så skriv eller ring til mig, så er der gode gratis ideer på vej næsten med det samme. Go' fornøjelse






Ingen kommentarer:

Send en kommentar