mandag den 9. januar 2012

Læreruddannet eller ej

Igennem min tid som professionel i folkeskolen, har jeg konstant mødt snak om min manglende læreruddannelse. Jeg er universitetsuddannet, og har skrevet speciale om uro i skoleklasser, og har modtaget en ordentligt spandfuld efteruddannelse indenfor særligt AKT-området, men på trods af det, er min manglende læreruddannelse også det min nye leder først spørger ind til, da jeg har møde med hende i maj i år. Hvorfor er det så vigtigt med den der læreruddannelse? Kan man ikke være en dygtig lærer uden? Ja, det er faktisk et helt åbent spørgsmål, fordi jeg mener ikke at jeg, når jeg tænker tilbage på hvilke kolleger jeg betragter som dygtigst igennem mine år på denne side af katederet, at det først og fremmest er læreruddannelse eller ej der er den vigtigste faktor.

Der er for mig at se tre problemer med konsekvent at forfordele de ikke-læreruddannede lærere:

1) For det første ligger der ikke i læreruddannelsen en bestemt optik eller filosofi. Det er meget forskelligt hvordan man forholder sig til sit arbejde, også blandt læreruddannede. Der er mange lærere som agerer meget protektionistisk, sådan som man også ser det hos politiet, i forsvaret, hos lægestanden o.a. grupper af professionelle, når de bliver kritiseret. F.eks. i forbindelse med forældresamarbejdet og det tværkollegiale samarbejde med pædagoger. Også i Danmarks Lærerforening ses dette, som det senest kom til udtryk på kongressen i september, hvor man fra DFLs side gjorde det klart, at det er læreruddannede der bør undervise, og ikke andre, især ikke pædagoger. Det ser jeg som en klar konsekvens af at arbejde indenfor et uddannelsesmæssigt meget én-strenget felt.

Denne protektionisme står i modsætning til en nysgerrighed overfor andre synsvinkler (elevens f.eks.) og måder at tænke skole og undervisning på. Det at forholde sig åbent og at kunne reflektere over sin egen praksis er for mig at se en helt afgørende faktor. På skolen Sputnik i København sætter de det højest. I følge Allan Simonsen, som jeg har haft glæden af at blive undervist i det han kalder "Gennembrudspædagogik", er den vigtigste egenskab for en lærer på hans skole, at vedkommende kan reflektere over sin egen praksis.

2) Et andet problem er selve læreruddannelsen. Min egen personlige erfaring er, at f.eks. pædagoger er meget bedre til konflikthåndtering, og at mange lærere ikke har styr på klasseledelse. En del aner simpelthen ikke hvad de skal stille op med uinteresserede, urolige elever. Og det gælder også, eller måske især, nyuddannede lærere, som kommer frisk fra seminarierne. Dem der kan få "ro i klassen", anvender ofte uden blussel sanktioner og skæld ud som det eneste værktøj. Jeg har ofte tænkt hvad der egentlig foregår på seminarierne, for forberedt på det arbejde de kommer ud og får, virker de nyuddannede ofte ikke. Dette viser Andreas Rasch-Christensens Ph.d afhandling fra 2010 også, og han konkluderer i en artikel fra information, at "Problemet opstår, når de lærerstuderende møder eleverne. Så reflekterer de ud fra deres eget elevperspektiv frem for ud fra deres lærerperspektiv.". Så de lærer-uddannede bruger slet ikke læreruddannelsen, når de underviser. Ok, det er selvfølgelig sat på spidsen, men det er vel trods alt ikke et indlæg der gør det nemt at forsvare, at læreruddannede per se er bedre lærere end ikke-læreruddannede.

3) Det at kræve at ansøgere til stillinger i folkeskolen har læreruddannelsen, er at sætte en blokering op, som risikerer at udelukke folk der ville være gode lærere. Hvis man forestiller sig en organisation med et eller andet sigte, så har man jo som oftest en ledelse der har nogle ideer om hvordan man når sine mål. Ved at udnævne læreruddannelsen til et must for at kunne praktisere undervisning, giver man skoleledelsen en begrænsning, der gør det sværere for dem at nå deres mål. Og så skaber det et indre skel blandt de ansatte, mellem de med læreruddannnelsen og dem uden.

Noter:

Allan Simonsen fortalte mig under et kursus i efteråret 2008 om hans syn på hvad man skal kunne på hans skole

Læs artiklen fra information her: http://www.information.dk/238967

Ingen kommentarer:

Send en kommentar